Allemansrecht

17 juli 2016 - Alta, Noorwegen

In een ontspannen tempo zwerven we via de vele kustwegen noordwaarts. De vrijheid, het gevoel van totale onafhankelijkheid, wordt na een aantal maanden van huis alsmaar versterkt door de rustgevende reisflow waar we ons in bevinden. Het gevoel alsof de hele wereld met al haar hectiek volledig aan je voorbij gaat. Een klein isolement waar je wordt ingezogen, een bubble waarin je andere reizigers niet te dicht bij je wenst. Een effect van het teruggetrokken bestaan tijdens wildkamperen op de meest ultieme plekken. Plekken zo mooi, die wil je niet delen.

Egoïstisch? Wellicht.

We zijn inmiddels al een aantal maal verrast dat het hier geldende “allenmansrecht” zeer letterlijk wordt genomen. Ultieme plekken zijn er genoeg, dagelijks weten we ze weer te vinden op de route die veelal over de binnendoor wegen leidt. Je staat ergens geïnstalleerd, het witte vouwdak uitgeklapt. Dit wordt door medecamperaars gezien als een uitnodiging en juist zij presteren het om die paar vierkante meter die nog over is naast ons busje in gebruik te nemen als parkeerplek. Ze rijden nog net niet over je tafeltje heen. Vol verbazing laten we dit allenmansrecht over ons heen komen. Het liefst wil je ze vriendelijk verzoeken op te rotten of beter gezegd; gun elkaar een beetje privacy en zoek je eigen plaatsje ergens anders. Maar hier krijg je meestal niet eens de gelegenheid voor, vaak blijft de camperdeur gesloten en is het geluid van een automatisch afstellende satellietschotel het eerste wat je hoort. Geen contact. Wat kom je hier doen dan? Als je je toch binnen je campertje opsluit, stiekem continu gluurt van achter je gordijntje en het Duitse journaal belangrijker vind dan de omgeving waarin je staat, zoek een camping of een geasfalteerd parkeerterrein. Het hoogseizoen is begonnen, dat is duidelijk.

Gelukkig zijn het uitzonderingen op de regel. Als het even kan gaan we voor de onverharde weg als het aankomt op het zoeken naar een mooi plekje. Smalle paadjes die nog net zichtbaar zijn en niet toegankelijk voor te groot uitgevallen wohnmobielen. Hier worden we gelukkig van.

De route die we afleggen blijft adembenemend mooi. De kleine Vegters worden hier grootgebracht met verse zalm en kabeljauw op de bbq en het drinken van kristalhelder smeltwater. Via Bodo arriveren we op de Lofoten en via Tromso en Alta komen we zo in de Far North of Havoysund. Geen Noordkaap voor ons, die commerciële attractie trekken we echt niet. Die laten we over voor onze medecamperaar.

Als we iemand in persoon zouden mogen bedanken voor al het moois wat Noorwegen te bieden heeft en waar we met z’n vieren de afgelopen twee maanden zo ultiem van hebben genoten zou deze dank ongekend groot zijn. Wat een schitterende plek op aarde.

1. Henny:
    17 juli 2016
    fijn dat jullie zo genieten, toch is de Noordkaap wel mooi hoor
    je moet er niet blijven hangen want het is idd een grote camperplaats maar het noorden heeft wel heel kleine plaatjes aan baaien
    veel plezier verder want er is heel veel moois te zien
  2. Gretha:
    17 juli 2016
    Wat zullen jullie straks weer moeten wennen in het gewone leven, maar geniet er van. Als een ander tenminste niet bijna op schoot gaat zitten, het is zo,n groot land, dan doe je dat toch niet. Dikke knuffel, wat kun je vooral aan Guus zien dat ze groeit, allemaal genieten. Tot een andere blog.
  3. O&O:
    17 juli 2016
    Nog 2 weekjes geduld, dan zijn we samen. Kunnen jullie weer een beetje wennen aan iets meer mensen om jullie heen. Wij kunnen bijna niet meer wachten. Wat is Guusje aan het veranderen en wat wordt ze groot. En Vince, heb je al een kalender gemaakt om de dagen weg te strepen? Nu gaat het opschieten. Maar tot die tijd, geniet nog maar van de rust. veel liefs en dikke knuf
  4. Johan, Carla, Lasse & Viggo:
    19 juli 2016
    Wat fijn dat jullie het nog zo lekker hebben! Kan me voorstellen dat jullie helemaal in je eigen bubble leven, zo afgezonderd van alles en iedereen. Heerlijk om mee te mogen maken. Guusje wordt inderdaad erg groot! Leuk he dat ze steeds meer gaan begrijpen. De vis ziet er heerlijk uit. Lekker smullen en genieten!! Groetjes!
  5. Jacqueline:
    22 juli 2016
    Super leuke dingen jullie kinders boffen maar om op deze manier zoveel dingen te leren te zien en te voelen geweldig. Goede reis verder.groeten van ons allen fam poppelaars Zundert